Wimjan Rietdijk

Maandag 7 mei

Vandaag maken we de korte, 70 kilometer, tocht naar Litomerice waar we enthousiast werden ontvangen. Leuk is dat toch en zo vroeg in het seizoen hebben ze nog tijd voor je. Voordat we de camping op reden zijn we eerst nog de inkopen voor thuis wezen doen in de mega Kaufland.

Klik hier voor de route

Op de camping uiteraard eerst een drankje gedaan op het terras van Josef en daarna heerlijk voor de bus genieten van het uitzicht op de Elbe.

Aan het eind van de middag hebben we een bezoekje gebracht aan bierbrouwerij Labut. Dit is een lokale brouwerij hier in de stad waar je op een mooi terras hun bieren kunt proeven ( Labut website ).

Dinsdag 8 mei

Vandaag willen we Radobyl nog eens beklimmen. Radobyl is de berg, met bovenop een kruis, die je vanaf de camping kunt zien. In het verleden hebben we die al eens gelopen met elkaar, een zware tocht van een uurtje of 5 lopen en klimmen.
Vandaag gaan we hem met de fiets doen over de 'wegkant'. Dit ging fantastisch, alleen de laatste kilometer moesten we toch lopen. Met deze warmte heel pittig, maar toen we uiteindelijk boven bij het kruis aankwamen, waren we de ellende al snel vergeten, zo’n prachtig uitzicht.

Mat moet je zeggen als je deze foto's ziet

Woensdag 9 mei

Vandaag gaan we weer fietsen.
Dit keer een deel van de Elbefietsroute. We fietsen van Litomerice naar Roudnice nad Laben langs de Elbe en weer terug aan de andere kant. Onderweg maken we regelmatig een stop om te genieten van alles wat we zien en tegenkomen.

In Roudnice nad Laben stoppen we bij de VVV en meteen liet een dame ons zien waar we onze fietsen kunnen stallen en zelfs opladen!
Na een bakkie koffie op een terras zijn we naar de begraafplaats gefietst om daar een bezoek te brengen aan het graf van papa Josef. Een markante Tsjech die we nog altijd missen.

Aan de andere kant terug gefietst. Via Terezin ( Teresienstadt ) uiteindelijk weer naar de camping. Ook vandaag weer ruim 40 kilometer gefietst, het gaat wennen.

We eten vandaag op de camping waar Josef ons weer de heerlijkste spijzen voorschotelt. We eten samen met Marilou en Dick, een Nederlands stel waar we het goed mee kunnen vinden.

Donderdag 10 mei

Vanochtend zijn de Nederlanders, waar we gisteren mee gegeten hebben, vertrokken en al heel snel werd de plek ingenomen door "onze militair" en zijn hele aanhang. Gelukkig gaan we morgen we weer richting huis dus hebben we er maar weinig last van.

Ook vandaag willen we weer een stukje fietsen en gaan langs de Elbe richting Velke Zernosecky waar een wijnkasteel staat waar we ooit met Uffe en Mona een proeverij hebben gehad.
Op de terugtocht bedachten we dat je ook vanaf deze kant de Radobyl op kan fietsen. Dat hebben we geweten: heel lang, heel steil en heel warm. Het laatste stuk hebben we zelfs moeten lopen. Maar de uitzichten waren prachtig en op deze manier hebben we dus nu helemaal om Radobyl heen gefietst, zowaar een TOPPRESTATIE!!

Later die middag nog even de stad in geweest om wat laatste inkopen te doen en verder een beetje aangerommeld bij de bus.

Tijdens ons 5 uurtje vandaag de eerste echte regenbui gehad van deze vakantie. Tien minuten heel heftig, daarna weer droog en warm.

Vrijdag 11 mei

Vandaag beginnen we aan de terugreis. Het doel is Basti in Halberstadt. De reis gaat voorspoedig en in de middag worden we hartelijk ontvangen door Basti.
Wel was hij heel teleurgesteld dat we maar 1 nacht bleven maar goed onze vakantie is nu eenmaal niet langer en we willen zaterdag thuis zijn.

Klik hier voor de route

De volgende dag dus weer verder en we besluiten om naar Weener te rijden. Hier zijn een camperplek en camping vlak bij elkaar.
We kiezen voor de camping die ook nog eens goedkoper blijkt te zijn dan de CP.

's Avonds lekker bij een Griek op het terras gegeten en daarna nog wat bij de bus gezeten.

Klik hier voor de route.

De volgende morgen rijden we weer naar Rottum.

We hebben een heerlijke vakantie gehad met heel veel mooi weer, aangename ontmoetingen met vrienden en de ontdekking van de eeuw: elektrische fietsen!

Klik op de foto voor een vergroting