Wimjan Rietdijk

Sommige foto's zijn te vergroten door er op te klikken

Meivakantie 2016

26 april

meivakantie 16

We hebben 12 dagen meivakantie en vertrekken op dinsdagmiddag richting Tsjechë. We willen naar Stanja en Josef  en tuffen dus vrolijk Duitsland in. Het rijdt allemaal super en we besluiten in Winsen te overnachten, een mooie camperplek bij een camping (Südheide). Vlak voor Winsen worden we overvallen door een enorme sneeuwbui (bijna mei!!) maar we komen veilig over en hebben een mooi plekje voor 1 nacht.

Dus een flesje sekt en Duits bier gekocht bij de receptie om het te vieren en we zitten nu heel riant, met de kachel aan, te genieten van deze vreselijk aangename camper en alle ruimte om ons heen. Wat is dit een luxe gevoel!

Voor het eerst een plekje in Tsjecië

28 april

Gisteren uit Winsen vertrokken. Omdat Paulien slecht in orde was, toch een griepje?, moest Wimjan alleen rijden. Lanskroun is dan toch te ver voor één dag, maar we hebben het gehaald. Tegen 19.00 uur kwamen we de camping op rijden. Je had de ogen van Stanja moeten zien. Maar een heel hartelijk welkom, ook door Jarda.

De hele boel (restaurant, bar) wordt drastisch verbouwd en overmorgen is de start van het zomerseizoen.

Na een paar drankjes heeft Stanja om 21.00 uur voor een complete maaltijd gezorgd en hebben we met zijn vieren heerlijk gegeten. We staan mooi en hebben een mieters uitzicht, mooie voortuin zeg maar.

Onze voortuin

Heerlijk aan de maaltijd samen.

Feest op 30 april heksenverbranding

4 mei

Vandaag hebben we heerlijk gefietst in Lanskroun. Maar even terug naar 30 april. Hier in Tsjechië vieren ze dan Carodejnice, vrij vertaald 'Heksenverbranding'. Een groot feest met veel eten, drinken en vooral heel veel gegrilde makreel. Het weer was geweldig en heel warm, laten wij nu net geen korte broek mee hebben genomen dus zweten in de zon.

Op 1 mei al weer feest in Lanskroun. Vandaag de dag van de arbeid een nationale feestdag in Tsjechie. Alles dus gesloten maar wel een machtig feest op het centrale plein en uiteraard zijn wij daar ook geweest.

Vandaag  rustig aan gedaan uitgebreid met Adele gesproken en aan het eind van de middag lekker met Stanja en Jarda geborreld en gegeten bij hun thuis.  De volgende morgen vertrokken. Jarda kwam speciaal voor het afscheid  terug van zijn werk.

Wij gaan naar Litomerice.

We hebben een goede en mooie reis gehad naar Litomerice. Deze dag heeft Paulien het grootste deel gereden om ook het gevoel te krijgen van de nieuwe bus.

We zijn voor dat we naar de camping gaan eerst naar Velke Zernoseky geweest om heerlijke witte wijn in te kopen voor thuis en daarna naar een grote supermarkt voor de laatste inkopen. Daarna naar Josef. Josef zijn ogen rolden uit hun kassen bij het zien van onze "nieuwe" bus. Helaas geen plek aan de Elbe maar dat maakt niet uit. het is tenslotte maar voor 2 nachtjes.

Met heel veel mensen bijgepraat en een goede tip gekregen voor een camping op de terugreis. De camping ligt in de VW stad Wolfsburg.

Het was goed hier weer te zijn veel lol gehad met Josef en Josef.

Op 6 mei zijn we in één dag naar huis gereden. Pa was opgenomen in het ziekenhuis en het leek niet goed te gaan. We zijn rechtstreeks naar Hoogeveen gereden waar we pa bezochten. Hij herkende ons helaas niet meer op dat moment. In de weken erna heb ik nog één maal met pa kunnen spreken en deze reis met hem kunnen delen. Op zijn vraag of we al een naam voor de bus hadden heb ik gezegd dat het Cnorrie zou worden. Na de uitleg kon hij er om laggen en keurde hem goed.

Helaas is pa op 20 mei overleden en zal ik nooit meer een reis met hem kunnen delen. Ik geloof er wel in dat hij van bovenaf mee kijkt.