Wimjan Rietdijk

Etappe 9 Hardenberg - Ommen 21,6 Km

30 januari 2021

Vrijdag 29 januari vertrekken we na het werk met de camper naar Ommen om daar dit weekend door te brengen en op zaterdag de etappe Hardenberg - Ommen te lopen.
We komen lekker op tijd aan en installeren ons. We zijn alleen maar daar kan natuurlijk altijd nog verandering in komen. We vertoeven deze avond gezellig in de bus met wat tv kijken. Rond 20.00 uur word er ineens op de deur geklopt en komt de moeder van de eigenaresse ons verwelkomen met een doosje pepermunten en toen ze hoorde dat we het Pieterpad gingen lopen kregen we van haar een medaille, dat deed haar vader al en dat hielden ze in stand. Wat een leuke verrassing!

Uiteindelijk gaan vroeg te bed omdat we ook morgen weer vroeg willen starten.

Zaterdag gaat de wekker om 6.45 uur en poedelen we in de bus omdat deze CP geen sanitaire voorzieningen heeft. Nat het ontbijt vertrekken we om 8.00 uur naar het station van Ommen. De eerste twee kilometer zitten er dan op.

De camper staat aan het Pieterpad dus we lopen vandaag naar de camper terug.

Klik hier voor de route.

Om 8.36 gaat de trein naar Hardenberg en daar doen we een kwartiertje over. In de stad lopen we voor een ander stel dat ook met het boekje in de hand loopt, dus lotgenoten. Omdat wij het stuk van het centrum naar het station vorige week al hadden gelopen besluiten we een stukkie af te snijden en wat later op het pad te starten.

Wel weer even puzzelen om de stad uit te komen maar als dat is gelukt gaat het verder soepel.

Tot het moment dat er een groot bord opdoemt met de melding dat er een omleiding is. OK dit was niet voorzien maar we volgen dan nu de wit rode pijlen maar.

We komen in een prachtig gebied met allemaal (grote) heuveltjes en vooral veel modder paden. Heel vermoeiend lopen maar het is niet anders, of toch wel.

Uiteindelijk komen we in Rheeze weer op het echte pad en gaat oom miep van de mapy app weer gewoon vertellen waar we heen moeten.

Nog maar net Rheeze uitkomen de twee lotgenoten ons weer achterop en wanneer wij ons fruithapje staan te nuttigen halen ze ons in. We groeten vriendelijk en zij lopen door.

Niet lang daarna lopen wij hen weer voorbij omdat zij aan een vroeg, rond 11 uur, broodje zaten. We stoppen even en maken een babbeltje en horen dan dat de omleiding inmiddels niet meer hoeft. De originele route is weer geheel begaanbaar hadden zij op de website www.pieterpad.nl gelezen. Dat had ons toch een hele boel vermoeiende bulten gescheeld. Misschien een idee om voortaan vooraf even deze website te bezoeken.
We wandelen vrolijk door om uiteindelijk bij het stuw van Junne te lunchen. Een geweldig mooie plek aan de vecht, in de zomer, maar nu heel koud door de wind en het water.

We pauzeren daarom maar kort om niet al te koud te worden en gaan dan vrolijk verder. we zijn inmiddels over de helft en dat merken we ook wel. De benen willen al niet zo goed meer als aan het begin, de kou, vele modderige paden, en bulten gaan z'n tol eisen. Maar we gaan gewoon door, bikkels als we zijn.

Op een bepaald moment horen we een trein langs rijden en komen we al weer in de buurt van de camper. We krijgen het toch wel zwaar t.o.v. de vorige etappes. We denken dat al de modderige bospaden ons vandaag parte spelen, maar we geven het niet op.

We lassen nog een koffie pauze in voor de laatste 2 kilometer. Uiteindelijk halen we, in het zonnetje, de bus weer. Inmiddels is er een 2e camper bij komen staan en we maken een praatje met de buren voor die nacht.

Voor dat ik ga zitten wil ik nu eerst het toilet legen zodat we de nacht er mee doorkomen. het is al het 2e weekend dat we hem gebruiken.

Wij op zoek naar de loosput en daar aangekomen blijkt die buiten werking te zijn.
Er volgen een aantal niet nader te noemen woorden en dan overleggen we. Nog een nacht met dit toilet durven we niet aan dus besluiten we naar huis te gaan.

Balend ruimen we op en stappen in, nadat we nog eerst met de eigenaar gebeld hebben maar die namen niet op. Ook op de website en in de camper app stond hier niets van vermeld.

Uiteindelijk zijn we rond 5 uur weer thuis helaas een dag eerder dan gepland.

De dinsdag na ons afgebroken weekend met de Cp gebeld. Hun verklaring was dat als we niet aangeven dat we willen lozen ze ook de put niet ontdoen van de zeilen.
Op mijn vraag of we geld terug krijgen of 1 nacht voor niets mogen staan was hun korte antwoord NEE daar beginnen we niet aan, u had het maar moeten aangeven!
Zo'n slechte service hebben wij nog nooit meegemaakt. Hier komen wij dus nooit meer en vandaar de slechte beoordeling.

Klik op de foto voor een vergroting