Wimjan Rietdijk

Vrijdag 4 augustus

Vanochtend afscheid genomen en vertrokken richting Benešov u Boskovic om eens te zien hoe het op de Bongerd is met zijn nieuwe eigenaren. Dit is de camping waar we in 2012 hebben leren geocachen, dus dat is en blijft een speciale plek.
Het stond er goed vol, met alleen maar Nederlanders, maar we hadden een redelijk goede plek en ja|: het zwembad is fantastisch.

We bleven 3 nachten omdat er in Brno motor races waren en dus alle campings in die omgeving vol zijn.

De eerste avond eten we voor het eerst in deze vakantie bij de bus. Na al die dagen bij Staňa maken we even pas op de plaats.
De Bongerd viel ons tegen, Teun en Richtje waren leuker, maar deze mensen doen hun best. Wij gaan er niet weer heen.

Op zondag heb ik in de kantine naar de finale van het damesvoetbal gekeken. De Nederlandse dames wonnen en werden zo Europees kampioen! Daar kunnen de mannen nog een puntje aan zuigen want die zijn inmiddels uitgeschakeld voor deelname aan de WK in 2018.
Ook hebben we vandaag nogmaals onze allereerste cache gedaan en weer gevonden. Toch wel leuk. Ook lag er een nieuwe die we uiteraard ook even gescoord hebben.

Maandag 7 augustus

We hebben besloten om vandaag verder te trekken naar een camping aan een meertje in Jedovnice.
De camping was redelijk, met winkeltjes en terrasjes. Toen we echter naar het meer liepen, lag er zo'n nare blauwe drab, bijna lichtgevend, op het strand dat we besloten verder te gaan. Er zwom ook niemand en dat is vreemd bij deze temperaturen.

Een nieuwe plek opgezocht aan een groot stuwmeer onder Brno.
Het werd een beetje een dramareis: de ene na de andere wegomlegging. Het was warm en de door ons uitgekozen camping bleek aan een steeds smaller wordend weggetje te liggen en na onze ervaring van vorig jaar kregen we het wat benauwd. Bleek de camping ook nog eens geen plek te hebben, maar 300 meter verderop was er nog een camping. Aangezien er een auto met sleurhut vandaan kwam, namen wij aan dat wij er ook naar toe konden. De weg was heel slecht maar het ging. Helaas, maar ook deze camping had geen plek meer. We besloten naar een jachthaven te gaan aan de andere kant van het meer, dus we reden nog een prachtig stuk, al waren we warm en moe.
Maar ook daar was de weg opgebroken en konden we niet naar de jachthaven vanaf die kant. We staken het meer weer over want daar was nog een camping.
Hier was plek, al staat die wel erg vol.

Even over de dijk ligt het prachtige meer en achter op de camping is een zwembad. Ook ligt de camping in een stadje, ook wel weer eens leuk, dus 's avonds een restaurant opgezocht en daarna een afzakkertje op het terras op de camping.

Later op de avond nog even samen aan het meer gezeten met de volle maan boven ons. Heel romantisch.

Dinsdag 8 augustus

Na het ontbijt heerlijk in de zon met een kop koffie. We vinden het eigenlijk geen camping naar onze zin en om 11 uur kijken we elkaar aan en zeggen: we gaan, ondanks dat we hadden afgesproken hier een dag te blijven.
11.15 uur reden we de camping af. Uiteindelijk komen we in Štoky op de allerkleinste (privé) camping die we ooit gezien hebben. Een echte aanrader. Je krijgt een sleutel van een huis, waar je naar het toilet of de douche kunt gaan.
Ook treffen we hier weer Nederlanders die we op de Bongerd ook al hadden gesproken. Ze komen uit Markelo, hebben een B&B en kennen Henk en Yvonne, de wereld is weer klein.

Woensdag 9 augustus

Na 1 nacht op de kleine camping gaan we weer verder. Vandaag naar Tyn nad Vltavou. Een camping aan de Moldau die ook door Praag komt. De camping heeft een restaurant en zwembad. Er zijn heel veel huisjes die bijna allemaal bezet zijn en wij zijn de enige kampeerders. Nadat we een drankje op het terras hebben gedaan gaan we zwemmen. Verder de dag geluierd, gelezen en weer gezwommen. 's Avonds op de camping gegeten.