Wimjan Rietdijk

Donderdag 17 augustus

Vandaag gaan we naar Litoměřice om op de camping van Josef onze Zweedse vrienden Uffe en Mona te treffen. Dit keer zijn hun kinderen Robin, met zoontje en Patricia en Mac Mac met hun 3 maanden oude baby, ook mee gekomen.

Josef heeft een plekje voor ons aan de Elbe, zoals altijd en we nestelen ons bij het water. Nadat we een tijdje hebben genoten van het uitzicht zijn we naar het terras gegaan om bij te kletsen met elkaar.
We hebben een heel gezellige middag en avond met z'n allen op de camping onder het genot van een hapje en drankje.

Vrijdag 18 augustus

Ik ga vandaag, in de hitte, naar Terezin, om een nieuwe cache te doen. Een tocht van 5 kilometer, maar de moeite waard. Het is het eerste Geocache museum in Europa en na wat rondzwervingen kan ik de cache loggen. Wel moet je een kaartje kopen, maar dat doe ik graag .

Bij thuiskomst gaan we de stad in om wat boekhandels af te struinen voor Paulien, op zoek naar nog wat leuke boeken. Helaas, ze hebben niet wat ze wil.

Aan het eind van de middag gaan we met Uffe en nog een heel stel naar Labut’, een lokale brouwerij. Ik scoor een mooi shirt en proef een aantal van hun biertjes. Paulien houdt het bij een, volgens haar heerlijke, witte wijn. Het is moordend heet, maar we zitten bij de brouwerij heerlijk overdekt. We eten vanavond bij Josef en genieten van onweer in de verte.

Zaterdag 19 augustus

Vanmorgen op het terras ontbeten en daarna afscheid genomen van iedereen. Altijd weer lastig dus niet te lang over doen.
Onderweg allerlei boodschappen gedaan voor thuis en weer richting Jirkov gereden. Daar aangekomen verbazing alom, of zoals een Duitse buurvrouw opmerkte: jullie zijn wel erg lang boodschappen wezen doen.

Klik hier voor de route

Het weer is hier weer heerlijk nadat het gisteravond vreselijk heeft geonweerd. Wij plonzen weer lekker rond in het koude zwembad en genieten met volle teugen.

De kinderen op de camping waren uiteraard weer helemaal in de ban van mijn klompen en moesten het allemaal uitproberen tot de ouders mopperden dat ze ons niet meer mochten lastig vallen.
Ook zaten we een keer op het dakterras te eten toen de campingbeheerder langskwam met die typische Tsjechische aardappelpannenkoekjes met knoflook, heerlijk! En waarom? Geen idee.

We hebben hier gestaan tot 23 augustus, zo lang mogelijk om te genieten van het mooie weer, het prachtige zwembad (elke ochtend de nodige baantjes en overdag afkoeling), de mooie camping, het dagelijks langsrennende eekhoorntje, het eten in het prachtige kasteel, de vriendelijke campingbeheerders en het echtpaar van het restaurantje. Op de laatste dag hebben we nog wel even de midgetgolfbaan op het terrein uitgeprobeerd en wist Paulien mij met duidelijke cijfers te verslaan.

Maar ja, je moet een keer naar huis, en dat gaat morgen gebeuren.

Woensdag 23 augustus

We breken de boel al vroeg op voor een lange rit over voornamelijk snelwegen in Duitsland naar Winsen am Aller. We kennen daar een heel aangename familiecamping, waar alles met een glimlach gedaan wordt.

Donderdag 24 augustus

Een dag van herdenken: 8 jaar geleden al weer is Kees overleden.
We besluiten om weer eens een andere camping te zoeken, zo dicht mogelijk bij huis in Duitsland. In Sustrum was een prachtige camping aan de Ems, maar geen restaurant. Dus naar Walchum, een paar kilometer verderop. Hele grote camping, meer een huisjespark met een jachthaven.
Er waren een paar camperplekken en we besloten hier de laatste nacht te gaan staan. Ook was een leuk restaurant aan de haven waar we heerlijk hebben gegeten om daarna nog heerlijk in het zonnetje te zitten bij de bus.

Vrijdag 25 augustus

Aan de koffie, voor vertrek naar huis en ja, Skyradio al op de radio, bijna thuis. We besluiten de route binnendoor te nemen om zo lang mogelijk het vakantie gevoel te houden. We komen uiteindelijk met mooi weer thuis in Rottum.
Na alles weer uitgepakt te hebben, de eerste wasmachine aangezet te hebben zijn we in de tuin gaan zitten voor een laatste vijfuurtje van deze reis.
We tellen al weer af: nog 8 weken en dan gaan we met herfstvakantie. Waar heen? Daar gaan we de komende tijd over nadenken.

Klik hier voor de route .

Klik op de foto voor een vergroting