Wimjan Rietdijk

Nová Bystřice

Op 5 augustus 2016 vertrekken we om 10.00 uur van Opatovec richting de Albert voor wat boodschappen. We reden verder naar Kemp Komorník, bleek de camping waar 'ooit' het meer droog was. Beetje achhenebbish. Dus we reden naar Kunžak. We reden de camping op en moesten van de eigenaar horen dat er geen vlakke plekken waren, dus er geen plaats voor een camper was.

We dachten rond te kunnen rijden. Maar het pad werd smaller, smaller en slechter. Een poging om te keren (op te nat gras)  resulteerde in slippen, zwarte rook uit de bus, damp in de bus, vreselijk!  Uiteindelijk het pad maar verder gereden en even verderop konden we op aanwijzing van een paar Tsjechen keren en daarna dat roteind weer terug.

Dan maar naar Nová Bystřice, waar Dana een appartement heeft. Het regende pijpenstelen, dus alles oogt heel triest. Het is een ruime camping waar we een prima plek vonden. We wandelen nog even de camping rond en belanden op het terras waar we een heerlijk hapje hebben gegeten.

's Avonds binnen gezeten vanwege het weer. We bespraken nogmaals ons avontuur van die middag en komen tot de conclusie dat we de lengte van de bus met fietsendrager (8.10 M) vreselijk hebben onderschat. Dit is een goede les geweest.

Jindřiš

Zaterdag 6 augustus gaan we naar Jindřiš. We zijn vandaag 12,5 jaar getrouwd en zullen dat op een bescheiden wijze vieren. We drinken traditiegetrouw een glas champagne en gaan lekker uit eten. Als we bij de camping aankomen moeten we een 100 meter lange, heel steile weg omhoog rijden. Het lukt en als we boven aankomen wacht de super relaxte eigenaar Vlastislav. Het is een prachtige terrascamping, goed sanitair, overal prima wifi, een restaurant op 500 meter van de camping. Helaas is er geen zwemwater in de buurt.

's Avonds lekker uit eten in een klein dorpscafé. Paulien een naklad'any hermelin en ik een steak met huisgemaakte aardappelsalade, als salade beiden een komkommersalade (zeg maar -soep). En heerlijk dat het was, terrasje aan het water, een eigenaar met een enorme bos grijs haar en dito baard (net George Moustaki) en 'moeke' in de keuken. Prachtig.

Stoomtrein

Zondag maar eens een avontuur aangegaan. Hier in het dorp op de stoomtrein gestapt en in 2 uur tijd door het prachtige Tsjechische landschap geprutteld naar Nová Bystřice (met de auto een half uur). Prachtig! Restauratiewagen er bij en genoten. In Nová Bystřice 2 uur 'luchten', dus rond gewandeld bij mooie oude treinen en op een terras gaan zitten om te zien hoe de stoomlocomotief werd afgekoppeld, omgeleid en aan de andere kant weer aangekoppeld voor de terugreis. Dus weer ingestapt en genoten van het vele stoppen onderweg en kijken naar hoe mensen gewoon op het spoor overstappen van de ene op de andere trein.

We besloten een station verder te gaan naar Jindřichův Hradec om een hapje te gaan eten. Helaas blijkt dat op zondag na 16.00 uur niet meer mogelijk. Dus op het station wachten op de dieseltrein terug naar Jindřiš en ondertussen een heel stel Nederlanders moeten aanhoren die kritiek hadden op alles wat maar Tsjechisch is en overal op schelden. Bah!

Uiteindelijk hebben we 'thuis' gegeten en genoten van een heerlijke tonijnsalade die we in het zonnetje konden opeten.